top of page
Sök

Presentation av oss i Juchuy Mama Sverige


HELENA LINDAHL


Varför är du engagerad i Juchuy Mama Sverige? Jag bodde i La Paz under ca 2,5 år i slutet av 90-talet och lärde då känna Alina, initiativtagaren till Juchuy Mama Bolivia. Vi arbetade tillsammans, jag som volontär och hon som socialarbetare med fokus på barn 0-5 år i vissa områden i staden. Vi blev vänner, och år 2014 hörde hon av sig för att berätta att hon höll på att starta upp projektet (numera stiftelsen) Juchuy Mama för att hjälpa utsatta ungdomar. Jag tog då initiativet till insamlingsprojektet Juchuy Mama Sverige och är så tacksam att min man JE och Sofia ville haka på och sprida info här i Sverige om behovet av ekonomisk hjälp.

Jag är tacksam över att få vara del av något jag verkligen tror på. Att bidra till mer självständighet hos unga individer som saknar stöttning, som befinner sig i en begränsad situation. Vuxna som bryr sig kan vara så oerhört viktigt och avgörande i en ung människas liv.


Vad har du för roll i JMS? Jag är kontaktperson mellan oss i Sverige och Juchuy Mama Bolivia.


Vad gör du när du inte arbetar med JMS? Jag är lärare i spanska och tyska på gymnasiet, har två söner och är gift med JE. När jag är ledig gillar jag att umgås med familj och vänner, vara ute i naturen och resa.



JE (JAN-ERIC) RENSTRÖM


Varför är du engagerad i Juchuy Mama Sverige? Jag hade uppdraget som miljöombud på min arbetsplats (Fyrisskolan) när Helena berättade om hennes vän Alinas projekt i Bolivia och jag såg då möjligheten att slå två flugor i en smäll. Vi ställde ut pantkärl på skolan för elever och personal, och intäkterna öronmärktes till Juchuy Mama Bolivia. Pantningen pågår än idag och har bidragit med många kronor till arbetet i La Paz. Att få vara med och bidra till att ungdomar som inte ges de bästa av förutsättningar får chans till en stabil framtid ligger mig varmt om hjärtat.


Vad har du för roll i JMS? Jag har det ekonomiska ansvaret i JMS, samt håller i pantprojektet på Fyrisskolan.


Vad gör du när du inte arbetar med JMS? Jag jobbar på Fyrisskolan som lärare i matematik, naturkunskap och biologi. Fritiden ägnas mycket åt familjen (Helena, son och bonusson), och gärna trevligt häng med vänner. Jag påtar gärna i trädgården, eller ägnar tid i naturen och då gärna på med ett fiskespö i handen.


SOFIA GLASER


Varför är du engagerad i Juchuy Mama Sverige? Under min gymnasietid var jag aktiv i elevkåren, och en dag kom Helena (min dåvarande lärare i spanska) till mig och berättade om ett projekt hon ville starta och undrade om jag som kårrepresentant ville vara med. Klart jag ville! På den tiden var jag i samma ålder som ungdomarna inom Juchuy Mama Bolivias verksamhet och det kändes viktigt att få vara med och stötta ungdomar som inte hade samma möjligheter som jag.


Idag, snart 7 år senare, är jag fortfarande med och jag känner mig tacksam för att jag får vara med och göra skillnad för ungdomarna i La Paz. De frågor Juchuy Mama Bolivia arbetar med är så oerhört viktiga, både för den enskilde ungdomen och för det bolivianska samhället i stort. Jag vill därför göra allt jag kan för att stiftelsen ska kunna nå ut till så många ungdomar som möjligt!


Vad har du för roll i JMS? Jag är kommunikationsansvarig och har till exempel nyligen skapat vår hemsida. Jag är nog även lite av en idéspruta med många idéer på hur vi kan utveckla vår verksamhet framöver!


Vad gör du när du inte arbetar med JMS? Jag är just nu inne på min sista termin på programmet Freds- och utvecklingsstudier på Uppsala universitet, och denna termin ägnas åt spanska. På fritiden umgås jag gärna med familj och vänner, pysslar i trädgården i stugan, lyssnar på historiepoddar och reser.

Senaste inlägg

Visa alla

Pengar framme i Bolivia

Nyheter från Bolivia! I lördags mottog stiftelsen i La Paz de 12 407 kr som bidragsgivare och pantande elever på Fyrisskolan hittills har samlat ihop. Stort tack till var och en av er! Pengarna kommer

bottom of page